lørdag 18. juni 2011

Janet Jackson med fantastisk konsert

Light skin, dark skin, my Asian persuasion
I got them all, that´s why these girls out here hatin´,
cause I´m sexy
- Janet Jackson: Feedback

Jeg har vært Janet Jackson-fan i mange år. Det er noe med både å ha variert musikk, se trent ut, komme med politiske meninger jeg er enig i, virke smartere enn alle de andre syngedamene, samt ha mange kjempegode sanger, og ikke minst klare å kombinere alt. Janet Jackson har tidvis sett ut til å svinge mellom ytterpunkter, og snakker også om dette, ikke minst i den nye boken, "True you", som er en bok ment å hjelpe med å akseptere en selv som en er. Janet Jackson, en av verdens vakreste kvinner, har mislikt sitt eget utseende.

I kveld kom hun til Oslo - den artisten jeg aller mest har ønsket å se live. Hvorfor ønsket jeg så sterkt å se nettopp henne live? Fordi Janet Jackson faktisk synger live. Fordi hun synger bra, fordi hun danser bra, fordi hun representerer verdier jeg står for, fordi hun er vanvittig pen, fordi hun har bra musikk.

Konserten var en del av Janet Jackson største turné noensinne, "Number Ones: Up Close and Personal". Janet Jackson leverte. I løpet av cirka halvannen time gikk hun gjennom flere av sine største hits. Selvfølgelig: med en slik katalog av gode sanger kan en alltid ønske mer. Personlig skulle jeg gjerne hørt også "All Nite (Don´t Stop)", "Make Me", "Rock With U" og "Got Til It´s Gone", men hun sang de fleste av signatur-hitsene sine, og vakre "Nothing", som kom ut i 2010, og som jeg fryktet hun ikke kom til å synge.

Stemmen holdt ypperlig, og mange av låtene var bedre live enn på CD, til og med. Et slikt kunststykke er det få som presterer. Jeg har sett andre steder folk som mener at Janets stemme er bedre enn noensinne, og det kan jeg muligens slutte meg til, selv om jeg kun har DVD-er med tidligere konserter, samt platespor som sammenligningsgrunnlag.

Stemningen var vanvittig god. Den steg utover kvelden, og det var tydelig at de få plassene på Folketeateret, hvor konserten ble holdt, gjorde det slik at hovedsakelig de største tilhengerne kom til. På "Together again" på slutten var det allsang.

Ellers kunne Janet Jackson by på hits som "The Pleasure Principle", "Control", "What Have You Done For Me Lately", "Feedback", "You Want This", "Alright", "Miss You Much", "Nasty", "Nothing", "Come Back To Me", "Let´s Wait Awhile", "Again", "Doesn´t Really Matter", "Escapade", "Love Will Never Do (Without You)", "When I Think Of You", "All For You", "That´s The Way Love Goes", "If", "Scream", "Rhythm Nation" og "Together Again".

Personlig reagerte jeg særlig positivt da jeg la merke til hun tok i med "Feedback" fra 2008, "Nothing" fra 2010, "Again" fra 1993, som forøvrig var dedisert til Oslo og hvis musikkvideo startet hele showet, "Doesn´t really matter", "All for you", "That´s the way love goes", "If", "Rhythm nation", og "Together again". Under "Together again" kunne vi også se bilder av Janet og broren Michael som unge.

Hendene var i været og stolene ble lite brukt. Janet klarte ikke få med seg publikum på alle låtene, som for eksempel "Let´s Wait Awhile", men låter som "Rhythm Nation", hvor publikum ble med på å rope "We are a part of the rhythm nation", og ikke minst "Together Again" fenget. Stemninger var likevel generelt sett høy, og Janet Jackson var i toppform, med supertrent kropp, gode vokaler, og gode dansere. Trinnene satt, og vi kunne kjenne igjen koreografien fra videoer som "All for you" og "Rhythm Nation".

Vi var heldige som satt på femte rad, og at konserten var på Folketeateret, hvilket gjorde at vi virkelig fikk sett denne fantastiske artisten, og ikke bare på skjerm.

Dette har definitivt vært en av de beste kveldene i livet mitt, og Janet leverte. Enda mer enn forventet. Superbra. Det føltes ikke kunstig å danse, rope, synge med. Stemningen var fantastisk, og jeg er glad min favorittartist har bekreftet at hun fortjener å være nettopp det - favoritt. Terningkast SYV.

1 kommentar:

packer sa...

Helt enig!
Utrolig bra konsert. Jeg har vært Janet-fan siden 1986, og sett henne live mange ganger, men dette var veldig spesielt pga nærheten.
Gleder meg allerede til å se showet igjen i London om 2 uker!