mandag 19. juli 2010

Tannhjulene i demokrati-maskineriet må smøres av og til

Senterpartileder Liv Signe Navarsete skal ha benyttet seg av coaching-samtaler fra Zen leadership. VG har ved siden av sin nettsak lagt et svært ledende spørsmål, som folk kan svare på: "Er det akseptabelt at statsråder bruker skattebetalernes penger på lederutviklingstiltak?" Der kan en enten huke av for "Nei, det er uhørt" eller "Ja, jeg synes det er topp". Ikke overraskende mente kun 21,90 prosent at dette var topp. Jeg gikk også for det, men - som dere kanskje vil undre dere over - løp jeg ikke ut på gaten og ropte av begeistring likevel.

Skattebetalernes penger brukes til langt verre tull enn dette. Langt verre. Alle politisk interesserte (kanskje bortsett fra dem som mener at jo mer som brukes jo bedre er det) har noen poster i budsjettet de mener er sjokkerende høye eller irriterende. Jeg har mange av dem.

Et demokrati fungerer ikke av seg selv. Selv om enkelte politikere går på autopilot og veksler mellom en rekke faste Donald Duck-prateboble-uttalelser på rundgang når noe skal tas opp, er det enkelte som tydeligvis prøver å heve seg over det og faktisk tilføre demokratiet noe. Det norske partisystemet er i forfall. Visse store partier (jeg trenger ikke en gang nevne dem) går for enkle løsninger på kompliserte problemer for å vinne velgere. Dessverre er demokratiets forbannelse at det gjerne kan gå slik at det politiske spillet blir lite mer enn en konkurranse i hvem som kan kalle vakrest på geitekillingene (her refererer jeg til et visst eventyr der ulven kalte med slik en vakker stemme).

For at et demokrati ikke skal utvikle seg til et kaos og et surr (som det har gjort i enkelte land som enten ikke har erfaring med demokrati eller der politikken har søplet seg til av seg selv, som eksempel på det første kan man nevne Ukraina, på det andre kan man nevne Italia og delvis USA) er det blant annet to viktige elementer som må være til stede: et utdannet og dannet elektorat og gode lederskapskandidater å velge mellom.

Norge har begynnende problemer på begge viktige felt. Elektoratet er langt mindre utdannet enn for eksempel en del i land i Sentral- og Øst-Europa. Derfor blir politikken mer populistisk, og temaene blir enklere og mer overfladiske enn de burde være. Løsningene presenteres som enkle, og de som kan gi det penest lydende alternativet, og si det med færrest og mest dramatiske ord, får pluss i boken. Informasjonsteknologi-revolusjonen gjør at stadig flere får delta i demokratiet i større grad enn før. Dette er positivt, men samtidig bidrar det til at mindre gjennomtenkte løsninger og resonnementer er mer tilgjengelig. Det er ikke mange supergode politikere i Norge. Det er en del akseptable, som forsøker å tenke selv, løsrevet fra en ideologi-hjernevask. Partiene, bortsett fra Høyre, som er mindre faste i strukturen, og mer uforutsigbare sliter med oppslutningen. Jeg tenker her spesielt på Senterpartiet og KrF som har en del pragmatiske politikere som av og til kan komme med overraskende og interessante meninger og resonnementer.

Liv Signe Navarsete er, etter Erna Solberg, den nest dyktigste partilederen. Hun viser evne til å tenke selv, er spennende å høre på, og taler med overbevisning. En skal ikke høre på henne i mange minutter før man skjønner at hun er en idealist som i det minste tror på det hun selv sier (selv om jeg ofte ikke tror på det). Likevel er hun ofte kanskje litt for hissig og engasjert. Det viktigste med hennes rolle i politikken er at hun fremstår som en sann politiker som tror på det hun gjør og som har en visjon. Jeg er uenig med henne i mye, men må bare applaudere energien og engasjementet hennes. At hun har betalt for tjenester fra Zen leadership viser bare at hun tar ting alvorlig og ønsker å bli enda flinkere. Hun er en sann tjener for demokratiet og det er politikere som henne som får det til å fungere. Hun er en god debattant og blir hun enda bedre tjener det oss alle - og det sier jeg, som er uenig med henne i det aller meste. Hun bidrar til å heve debatten noen hakk. Et eksempel er innvandringsdebatten. Igjen er jeg ikke nødvendigvis helt enig med henne, men det er et helt annet nivå på hennes uttalelser enn andre på de mer polariserte kantene. At hun faktisk også valgte å ta imot slike tjenester fra nettopp Zen leadership viser at hun også er i tråd med den moderne tid, og at hun tenker nytt og åpensinnet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10033056
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/navarsete-bruker-40000-paa-zencoaching-3251660.html
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10033098

Jeg velger i anledningen å legge ved et sitat fra "Buddhas budskap", teksten "Lederens ansvar" fra Adhammikasutta, Anguttara Nikaya 4, 7, 10 (PTS 2, 74)

Hvis gammeloksen skjener ut
når kuene skal krysse elven,
da skjener alle ut
og følger i lederens spor.
Slik er det også med oss mennesker.
Hvis dem som regnes som den beste,
går på gale veier,
så følger andre hans eksempel.
Hvis kongen er urettvis,
har hele riket det vondt.

Hvis gammeloksen holder kursen
når kuene skal krysse elven,
da holder alle kursen
og følger i lederens spor.
Slik er det også med oss mennesker.
Hvis den som regnes som den beste,
går den rette vei,
så følger de andre hans eksempel.
Hvis kongen er rettvis,
har hele riket det godt.

OPPDATERING senere på kvelden:

VG fortsetter å informere om denne ekstremt viktige saken (ironi). På vg.no kan man foruten å finne ut hva saken dreier seg om (se link over), nå også lese at Jarle Aabø mener det omdømmemssig fremstår som "ynkelig at en mektig statsråd leker med buddhisme, nyreligiøsitet og New Age." Jeg må innrømme at min første reaksjon på denne uttalelsen var en viss grad av sinne og tristhet. Jeg tror ikke Jarle Aabø har særlig kunnskap om buddhisme, og jeg tror heller ikke han er klar over at 0,4 prosent av Norges befolkning regnes som buddhister, i tillegg til at dette er en religion spesielt mange unge kun har positivt inntrykk av. Likevel skal en helst ikke bli fornærmet på vegne av religion. Jeg er ikke religionen og jeg eier den ikke. Likevel kan jeg informere om at en god buddhist avstår fra urett tale, som er en dårlig handling.

http://www.vl.no/samfunn/article61345.zrm

Ingen kommentarer: