onsdag 4. februar 2009

Kontrastfylt februarinnlegg - en ny start

Evige strekninger med snø, frossen jord, noen trær her og der, bølger i landskapet, kanskje fjell - solskinn reflektert av snøen. Jeg ble virkelig imponert over skjønnheten i det canadiske landskapet, og av skjønnheten av å være ute i naturen og gå på ski, bruke kroppen.

Har hatt en utrolig fin ferie, og selv om det vil være et sant mareritt for hvem som helst å lese, så tenkte jeg, om så for min egen del at jeg skulle liste opp kort hvor jeg har vært i ferien.

17. desember 2008: Vilnius, Litauen. Det er siste skoledag. Semesteret er over og jeg er glad, og helt tappet for energi. Klarer ikke skjønne at jeg skal hjem. Følte meg på randen av sammenbrudd.

18. desember 2008: Hjemreise. Drar fra Vilnius til Oslo. Venting på Gardermoen. Flytur fra Gardermoen til Evenes. Buss til Sortland. Videre hjem til bygden. To uker med en del fine stunder, koselig å se venner igjen.

2. januar 2009: Etter bursdagsfeiring (jubilant, jo, gitt), ny flytur til Oslo. Utrolig fint opphold, hvor jeg får møtt de gode vennene mine og også en ny kar som får hjertet til å slå litt.

8. januar 2009: Reise med venninne til Litauen igjen, der jeg i løpet av perioden er i Vilnius, Kaunas, Trakai og Druskininkai

17. januar 2009: Fly til Canada. Mellomlanding i Frankfurt. Flyturen fra Frankfurt til Toronto tar over ni timer.

18. januar 2009: Får sett litt av Toronto. Ny flytur, nærmere fire timer fra Toronto til Calgary. Biltur fra Calgary til Banff, hvor det blir en utrolig uke med skigåing, fin natur, mat og soyaprodukter.

25. januar: Fly fra Calgary i Canada.
26. januar: Mellomlander i Frankfurt, nytt fly til Litauen, hvor jeg er sliten og trøtt.
27. januar: Fly fra Vilnius til Oslo, der jeg har en fantastisk uke, i helt annen stil enn den tidligere uken.

3. februar: Fly fra Oslo til Vilnius. Ferien er slutt.

Så hvordan føles det å være tilbake her igjen? Det er vanskelig å gi et klart svar på det. Det er som om noe mangler overalt, og jeg føler meg rotløs for tiden. Kanskje ikke rart, kan man si så mye man reiser. Men - man får ikke et hjem bare fordi man får en leilighet, spesielt ikke en man kommer til å forlate etter kort tid, for så å flytte til et nytt sted igjen.

Så - hva med Nord-Norge? Ja - men uansett, et hus er ikke et hjem. Et hjem er et sted der man har et grunnlag og en base sterk nok til at gulvet kan bære en. Enkelte mennesker stiller høyere krav enn andre, ikke fordi de har lyst til å være kravstore, eller vanskelige i utgangspunktet, men fordi det blir fysisk nødvendig - jeg snakker her om behovet for å ha nære venner, noen som forstår en, og ting å drive med som gir livet mening. Hoveddelen av mine er i Norge, men det er andre rundtomkring også, noe som gjør at jeg alltid har noen å savne.

Ellers - vel, det er godt å spise litauisk mat. Det er kuldegrader her, takk og lov, noe som gjør at jeg slipper å se byen druknet og ekkel. Vilnius ser forferdelig ut i regn, men nydelig i sol eller snø. Dagene har blitt litt lengre, så det ser mer lovende ut enn sist.

Har fått fikset litt i leiligheten så den ser hakket bedre ut enn før, en glede som ble punktert av en grusom lukt da jeg gikk ut i korridoren i morges. Det lå en uteligger i enden av korridoren og jeg tror det var han som stinket. Jeg skuttet meg og sjekket som vanlig ekstra at døren min var godt låst. Stakkars mennesker, men noe så ekkelt. Tenk at et menneske kan bli sånn. Det er uhyggelig å tenke på. Det er videre en ting som frastøter meg her i landet. Man ser en god del, spesielt menn, med stinkende klær som antagelig ikke har rengjort seg på ganske så lenge. Det er utrolig uappetittelig. En ser ikke urenhet på den måten man ser her, i Norge. Det finnes urene mennesker i Norge, men det er likevel på en annen måte. På den andre siden, finnes det utrolig mange oppstasede mennesker, som kanskje ville hatt godt av å være litt mer sjuskete enn de er. Jeg påstår ikke at dette er noe kun Litauen sliter med, og at alle nordmenn har valgt den perfekte middelvei, men det er definitivt mer polarisert her.

Ny skoledag. Vi har nå oppdelte fag, noe som gjør at ting kanskje kan bli enda mer interessante. I dag hadde vi "tekstforståelse" og "grammatikk". Bortsett fra det vil vi ha i hvert fall tre ulike fag til, men fortsatt med hovedvekt på å knø språket inn i hodet. Var heldig og fikk en lærerinne jeg tror er svært god (vi hadde henne som vikar et par ganger i fjor) i i hvert fall seks timer uken.

Klassen er stort sett den samme, med en ny jente fra Moldova, og noen som har sluttet. Dessverre er det to igjen som gir meg frysninger. Spesielt han ene regnet jeg ikke med å se her, noe som ble et svært ubehagelig sjokk i morges.

Uansett. Dette skal ikke vare lenge, og det er fortsatt en sol bak skyene, og stjerner om natten.

I Norge hadde jeg det utrolig flott. Jeg kan ikke gå i detaljer, da de fine detaljene for noen vil kun oppfattes som støtende.

Fikk gjort mye flott. Fikk ikke sett så mye til mine gode, gamle venner som jeg kanskje ville og burde, men jeg har hatt det fint. Fikk også sett "Max Manus" på kino, noe jeg hadde veldig lyst til. Grovt sett kan man si det var en sanse-uke, der jeg også spiste mye utrolig godt, fikk roet ned med å se filmer og kose meg (ikke alene). Jeg er veldig glad i å se gode filmer, men det er ikke alltid lett å finne dem. Fikk sett en del nå, og jeg er glad for det. =) Fikk også spist vafler, sukkerfri sjokolade, og kjøpt med meg herlig yogi-te.

Ferien har vært utrolig fantastisk. Den VAR en suksess.

Ingen kommentarer: