mandag 15. desember 2008

Julehandel og eksamen - et halvår på stormete hav går mot slutten

Man kan si dette halvåret har vært som en båttur på et urolig hav. Det har vært både flodbølger, stormer og til tider har man da også kantret. Nå nærmer man seg land, og jeg håper bare man kommer seg vel i land, og at båten kan være hel, om enn med skrammer, etter alt.

Julehandelen i år har vært... dyr. Har brukt mye penger på julegaver. Var på Akropolis handlesenter etter sist blogginnlegg. Kjøpte ikke så masse der, men det var litt av et styr. Synes det er altfor stort, og det er selvfølgelig ekstremt mange mennesker nå før jul. Etter å ha handlet og kjøpt en bok om litauisk historie til meg selv, satte jeg meg ned på en japansk restaurant ved skøytebanen i senteret. Jada, de har klemt inn en skøytebane inn der. Blir litt misunnelig når jeg ser folk gå på skøyter. Har aldri lært det. Satt og leste litt i boken om litauisk historie mens jeg ventet på maten.

Ellers var jeg og min italienske venninne sammen i turistgaten og så etter julegaver til folk. Ble litt revet med på en butikk. Hehe, i hvert fall er jeg snart i mål.

De siste dagene har vært noe enklere, men jeg gleder meg til å komme hjem.

I dag hadde jeg skriftlig eksamen. Var ekstremt bestemt før jeg tok den på at dette MÅTTE gå bra. Jeg har sjelden kjent en slik kampånd før en eksamen eller prøve før. Dette har vært ekstra viktig for meg. Dette halvåret har vært utrolig vanskelig. Før brukte jeg å si; "Alt Bo tar i blir til gull" (Bo er kallenavnet mitt). I det siste har det dessverre ikke vært slik, og jeg har ikke mye jeg kan skryte av fra denne siste perioden, derfor håper jeg å kunne ha brukbare resultater fra universitetet å vise til. Vi får se, på onsdag, når jeg får resultatene. Har også muntlig eksamen i morgen. Den er hakket verre, om enn kortere, og kanskje mindre formell, men det er jo alltid vanskeligere muntlig i språk enn skriftlig. Må snakke om èn av ni temaer. Er forholdsvis enkle, men det er jo så mange grammatiske feller å gå i. Også er det alltid et spørsmål om å komme seg opp om morgenen også.

Eksamenen i dag var inndelt i fem deler: lytting, ordforråd, grammatikk, lesing og skriving. Jeg følte det gikk ganske bra. Jeg svarte på alle spørsmålene, men det viser seg jo gjerne senere at man slurver litt eller misforstod noe. Tror jeg blandet sammen ordet for trapp og grader. Ble også litt distrahert etterhvert fordi han italieneren selvfølgelig måtte begynne å bable til han fra Moldova. Eksamenen varte bare i tre timer, og jeg gikk etter to. Det var raskt unnagjort og jeg kontrollerte også for feil, men kunne ikke finne noen. Er mer nervøs for morgendagen. Håper bare jeg får den vel overstått, og endelig kunne slappe av. Etter blir det en velfortjent ferie. Jeg har aldri trengt en ferie så mye som i år. Skolen er enklere og mindre krevende enn videregående, men privatlivet og alle inntrykkene har vært voldsomt.

Etter eksamen i dag så jeg presidenten utenfor presidentpalasset. Så ingen vakter, men de var nok kledd i sivil. Morsomt. Har ikke sett vår kongefamilie en gang, kun på TV, så dette var litt artig. Var overrasket over hvor nærmt man kunne komme presidenten og hvor lite formelt alt var. Folk kom rett opp til ham uten noe om og men. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle forholde meg så jeg holdt meg litt i bakgrunnen. Tror ikke det var noe spesiell anledning, han skulle bare inn i palasset. Morsomt, man kan sitte på trappen der og eller rett utenfor dørene, og det er ingen vakter der. Presidentpalasset er like ved siden av universitetet.

Jeg gikk deretter sammen med hun italienske og han koreanske og spiste på restaurant. Nå sitter jeg her. Skal henge litt på dataen før jeg begynner å forberede meg til muntligen i morgen.

Jeg tør ikke begynne å pakke til jeg skal hjem. Er redd noe skal gå galt, tør ikke tro på at jeg skal hjem. Jeg håper så inderlig jeg kommer meg tilbake til Norge etter alt, og at jeg kan legge meg i min egen seng i Norge på torsdagskveld, ikke helt misfornøyd med resultatene tross alt.

Helgen har vært totalt kjedelig. Har øvd til eksamen, hengt på dataen, gått litt tur. Følt meg litt ensom i grunn.

Telefonita - en pelskledd dame med rødt krøllete hår går oversminket over gaten, med en gammeldags telefon på høyrearmen, telefonrøret i venstre hånd. Hun babler. Hun fins egentlig ikke. Hun ble oppdiktet i dag.

Solen skinte på lørdag og søndag. Det var kos.

Gikk en tur langs elven i sentrum. Ble overrasket over hvor mange moderne bygninger det tross alt er her, og hvor fint det er i den moderne delen av byen. Liker å gå langs elven. Gikk nå i en annen retning enn normalt, og så flere "skyskrapere" (relativt høye bygninger i glass) enn jeg ser når jeg går i den andre retningen. Var stille og rolig å spasere langs elven i den retningen. Flott. Satte meg litt ned på huk for å se på noen ender som svømte, eller kanskje rettere sagt; fløt på overflaten.

Ingen kommentarer: